Rozwój mowy dziecka
Zdobywanie umiejętności komunikowania uczymy się od pierwszego dnia życia. Dziecko, przechodzi płynnie w kolejne etapy rozwoju mowy.
Poniżej schemat ułatwiający rodzicom, opiekunom, ustalenie co jest normą rozwojową, a co powinno martwić i wymaga konsultacji logopedycznej.
Pamiętajmy, każde dziecko rozwija się w sposób indywidualny i uwarunkowany różnymi czynnikami. Normy rozwojowe pozwalają na wstępną ocenę przyswojenia języka.
Okres melodii od urodzenia do 1 roku życia
Okres wyrazu od 1-2 roku życia
Okres zdania od 2-3 roku życia
Okres swoistej mowy dziecięcej w 3-7 roku życia
Wiek dziecka |
Dziecko powinno używać w mowie |
1-2 roku życia |
Pierwsze wyrazy głoski a,e,o,u,y,i p,b,m,t,d,n,ń
2 rok życia dziewczynka około 60 słów chłopiec około 35 słów |
2-3 rok życia |
Pierwsze proste zdania używa swojego imienia gdy mówi o sobie (24 m.)
dziewczynka około160 słów chłopiec około 145 słów
głoski ę,ą ń, ś,ź,ć,dź f,w h,k,g, j, ł po 3 roku s,z,c,dz l
|
4-5 rok życia |
Utrwalają się s,z,c,dz,l Pojawiają się sz,ż,cz,dż, l , r
|
5-6 rok życia |
Utrwalają się sz,ż,cz,dż,r |
7 rok życia |
Opanowana w pełni technika mówienia |
Rozwijamy i wzbogacamy słownik małego dziecka
• Rozpoczynamy od rzeczy dla dziecka najłatwiejszych i zrozumiałych.
• Nazywamy przedmioty na konkretach, następnie można przejść do obrazków.
• Wyrazy, które dziecko już zna łączymy w proste zdania.
• Powtarzamy z dzieckiem nowo poznane wyrazy 30-40 razy.
• Poprawiamy dziecko w sposób naturalny bez negatywnych emocji.
• Rozwijamy sprawność artykulatorów (języka warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego)
• Rozwijamy słuch fizyczny podczas zabawy, dźwięki natury, odgłosy wydawanych przedmiotów instrumentów muzycznych.
• Zabawy ogólnorozwojowe, ćwiczące motorykę małą i dużą, ćwiczenia percepcji słuchowej i wzrokowej
• Nie obciążamy niedojrzałego układu nerwowego u dziecka nadmiarem bodźców z telewizora,komputera.
• Zachęcamy by dziecko dużo mówiło . Staramy się nie reagować na gesty.
• Nadal zapisujemy nowe wyrazy pojawiające się w słowniku dziecka.
• Odwiedzając z dzieckiem nowe miejsca, zapoznajemy z nowymi pojęciami, przedmiotami i zjawiskami.
• Czytamy książeczki razem z dzieckiem, rozmawiamy o obejrzanej bajeczce.
• Każda codzienna sytuacja jest dobra do rozwijania słownika dziecka
(posiłki, kąpiel, zabawa, spotkania towarzyskie)
• Nigdy nie zmiękczamy mowy w rozmowie z dzieckiem. Mówimy naturalnie!!!
Magdalena Kryźba - logopeda, glottodydaktyk,terapeuta zajęciowy, trener Biofeedback, nauczyciel przedszkolny i wczesnoszkolny