Zespół Szkolno - Przedszkolny w Jeżowie

95-047 Jeżów

ul. Wojska Polskiego 2

(46) 875-53-33

  • Kontakt

    Zespół Szkolno - Przedszkolny

    ul. Wojska Polskiego 2

    95-047 Jeżów

    Tel. 046 875 53 33

    Fax: 046 875 53 33

    e - mail: szkola-jezow@wp.pl

     

     

  • Lokalizacja

  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-05-09

    Imieniny: Grzegorza, Karoliny

  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 1666392
    • Do końca roku: 236 dni
    • Do wakacji: 43 dni

Rozwój mowy dziecka

Zdobywanie umiejętności komunikowania uczymy się od pierwszego dnia życia. Dziecko, przechodzi płynnie w kolejne etapy rozwoju mowy.

Poniżej schemat ułatwiający rodzicom, opiekunom, ustalenie co jest normą rozwojową, a co powinno martwić i wymaga konsultacji logopedycznej.

Pamiętajmy, każde dziecko rozwija się w sposób indywidualny i uwarunkowany różnymi czynnikami. Normy rozwojowe pozwalają na wstępną ocenę przyswojenia języka.

Okres melodii od urodzenia do 1 roku życia

Okres wyrazu od 1-2 roku życia

Okres zdania od 2-3 roku życia

Okres swoistej mowy dziecięcej w 3-7 roku życia

 

Wiek dziecka

 Dziecko powinno używać

              w mowie

 

 

 

 

 

 

 

1-2 roku życia

  • 4 miesiącu reaguje uśmiechem na uśmiech
  • 10 miesiącu reaguje na swoje imię
  • 11 miesiącu wskazuje palcem

Pierwsze wyrazy

głoski a,e,o,u,y,i      p,b,m,t,d,n,ń

 

2 rok życia

dziewczynka około 60 słów

chłopiec około 35 słów

 

 

 

 

 

2-3 rok życia

Pierwsze proste zdania

używa swojego imienia gdy mówi o sobie (24 m.)

 

dziewczynka około160 słów

chłopiec około 145 słów

 

głoski ę,ą    ń, ś,ź,ć,dź  f,w h,k,g, j, ł

po 3 roku    s,z,c,dz   l

 

 

4-5 rok życia

Utrwalają się s,z,c,dz,l

Pojawiają się  sz,ż,cz,dż, l , r

 

 

5-6 rok życia

Utrwalają się  sz,ż,cz,dż,r

 

7 rok życia

 

Opanowana w pełni technika mówienia

 

 

Rozwijamy i wzbogacamy słownik małego dziecka

• Rozpoczynamy od rzeczy dla dziecka najłatwiejszych i zrozumiałych.

• Nazywamy przedmioty na konkretach, następnie można przejść do obrazków.

• Wyrazy, które dziecko już zna łączymy w proste zdania.

• Powtarzamy z dzieckiem nowo poznane wyrazy 30-40 razy.

• Poprawiamy dziecko w sposób naturalny bez negatywnych emocji.

• Rozwijamy sprawność artykulatorów (języka warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego)

• Rozwijamy słuch fizyczny podczas zabawy, dźwięki natury, odgłosy wydawanych przedmiotów instrumentów muzycznych.

•  Zabawy ogólnorozwojowe, ćwiczące motorykę małą i dużą, ćwiczenia percepcji słuchowej i wzrokowej

• Nie obciążamy niedojrzałego układu nerwowego u dziecka nadmiarem bodźców z telewizora,komputera.

•  Zachęcamy by dziecko dużo mówiło . Staramy się nie reagować na gesty.

• Nadal zapisujemy nowe wyrazy pojawiające się w słowniku dziecka.

•  Odwiedzając z dzieckiem nowe miejsca, zapoznajemy z nowymi pojęciami, przedmiotami i zjawiskami.

•  Czytamy książeczki razem z dzieckiem, rozmawiamy o obejrzanej bajeczce.

•  Każda codzienna sytuacja jest dobra do rozwijania słownika dziecka 

 (posiłki, kąpiel, zabawa, spotkania towarzyskie)

• Nigdy nie zmiękczamy mowy w rozmowie z dzieckiem. Mówimy naturalnie!!!

 

Magdalena Kryźba -   logopeda, glottodydaktyk,terapeuta zajęciowy, trener Biofeedback, nauczyciel przedszkolny i wczesnoszkolny

 

 

 

Galeria zdjęć