Zespół Szkolno - Przedszkolny w Jeżowie

Poniedziałek, 2024-05-20

Imieniny: Bazylego, Bernardyna

Wycieczka klas V i VI do Kotliny Kłodzkiej

W dniach 06.06.-07.06.2023 r. uczniowie klas IV – VII wraz z opiekunami p. Grażyną Wyrzykowską, p. Justyną Bucholc, p. Beatą Wyszomirską, p. Anną Szeligowską, wzięli udział w wycieczce do Kotliny Kłodzkiej. Wycieczka była częściowo sfinansowana z programu „Poznaj Polskę”.

Wyjazd nastąpił o godzinie 7.00. Pierwszy dzień zaczęliśmy od zwiedzania Parku Miniatur Minieuroland w Kłodzku. Poznaliśmy liczne obiekty o dużych wartościach architektonicznych i historycznych. Odkrywaliśmy tajemnice najciekawszych budowli z Polski, Europy i Świata. W Minieurolandzie można podziwiać ponad 40 makiet najznamienitszych budowli z Dolnego Śląska, Ziemi Kłodzkiej, Europy oraz ze Świata. Wszystko to znajduje się w otoczeniu pięknego ogrodu, obfitego w tysiące unikatowych drzew, krzewów i kwiatów. Miniatury przedstawione są w skali 1:25 z zachowaniem najdrobniejszych szczegółów. W Minieurolandzie zobaczyliśmy z bliska egzotyczne ptaki, niewystępujące na naszym kontynencie, dowiedzieliśmy się, jak lubią spędzać czas, jakie są ich ulubione smakołyki, jak i gdzie żyją oraz czym różnią się od siebie. Z cennym bagażem wiedzy, niczym detektywi wyruszyliśmy w dalszą podróż.

Następny punkt programu to skalny labirynt – Błędne Skały. Błędne Skały czyli Skalny pomiędzy Kudową -Zdrojem, a Karłowem. Obszar zajmuje powierzchnię ok. 21 ha i jest rezerwatem przyrody od roku 1957. Historyczna nazwa, która często się pojawia, to Dzikie Dziury lub czasem, z niemieckiego, Wilcze Doły (Wilde Löcher). Natomiast czeska nazwa szczytu to Bor. Przez Skalny Labirynt pełny głębokich szczelin, korytarzy, grzybów i blokowisk skalnych oraz intrygujących skał wiedzie fascynująca trasa turystyczna. Świetnie się tutaj bawiliśmy. Przemierzając zaułki labiryntu częstokroć słyszeliśmy salwy śmiechów i chichoty.  Były tutaj kręcone takie filmy jak “Opowieści z Narnii – Książe Kaspian” czy też “Przyjaciel Wesołego Diabła”.

Po całym dniu pełnym wrażeń dotarliśmy na obiadokolację do pensjonatu „Rzeczka”. Przed udaniem się na nocny odpoczynek odbyliśmy długi spacer. Miejscowość w której zatrzymaliśmy się na nocleg znana jest z walorów turystycznych. Udaliśmy się  na główny szlak na Wielką Sowę, który wchodzi do Parku Krajoznawczego Gór Sowich.

„Srebrna Droga” – to droga którą prawdopodobnie wędrowali kiedyś górnicy wydobywający w okolicy m.in. srebro.

Drugi dzień zaczęliśmy od zwiedzania Muzeum Ziemi Kłodzkiej, które powstało w 196 r. jako placówka muzealna i naukowa obejmująca swoim zainteresowaniem teren ziemi kłodzkiej i jej wielonarodową spuściznę kulturową, a w szczególności geologię, geografię, historię, historię kultury materialnej i sztuki regionu. Siedzibą muzeum jest dawny konwikt jezuicki w Kłodzku.

Następnie udaliśmy się na zdobywanie Twierdzy Kłodzkiej będącej systemem obronnym z okresu XVII i XVIII wieku. Obecnie niewielka część bastionów dostępna jest do zwiedzania, dwa z nich stanowią świetny punkt widokowy na miasto i kotlinę. Zwiedziliśmy również kazamaty, w których urządzono wystawę historii twierdzy.

To była wspaniała wycieczka, pełna wrażeń. Poznaliśmy nowe, ciekawe miejsca oraz ich historie.

Zmęczeni, ale pełni wrażeń i w wspaniałych nastrojach wróciliśmy do domu. Warto wrócić do tych miejsc, bo jest jeszcze tyle do zwiedzania.

Autor: Grażyna Wyrzykowska

Galeria zdjęć

• Powiększ obraz

Pierwszy dzień wycieczki i pierwszy punkt programu

Błędne Skały i my

Niesamowite wrażenia z piękna natury

• Powiększ obraz

Bardzo wąsko, ale daliśmy radę

Tyle radości dało nam przeciskanie się wśród skał

Muzeum Ziemi Kłodzkiej- niesamowite wrażenia.

• Powiększ obraz

Pięknie opowiedziana historia o Kłodzku i okolicy

Zwiedzanie podziemi i poznanie dziejów mieszkańców Kłodzka

Zdobywamy twierdzę w Kłodzku

• Powiększ obraz

Trasa wyczerpująca, ale warta zwiedzania

Historia twierdzy bardzo ciekawa opowiedziana przez przewodnika