22 października Światowy Dzień Świadomości Jąkania.
Dziecko jąkające się w w wieku przedszkolnym.
Dzieci w tej grupie wiekowej intensywnie nabywają umiejętności językowe. Zdarza się u nich przejściowa niepłynność. U niektórych dzieci, niepłynności tych może być więcej niż u innych i jest to normalne zjawisko. Niektóre dzieci prezentują bardzo liczne niepłynności – zwłaszcza powtórzenia oraz prolongacje (przedłużanie) dźwięków – i te problemy w mowie są łatwo zauważalne przez słuchacza. Charakteryzują się stałością. Jeśli towarzyszą im przy tym trudności z napięciami mięśniowymi, tikami, współruchami w obrębie twarzy, ramion, barków, blokowanym, przerywanym oddechem, koniecznie należy skonsultować to z logopedą.
To warto wiedzieć o jąkaniu
• 5% małych dzieci jąka się przez około 6 miesięcy lub dłużej, w okresie wczesnego dzieciństwa. Trzy czwarte spośród nich upora się z niepłynnością samodzielnie, zanim pójdzie do szkoły.
• Pierwsze objawy jąkania pojawiają się zazwyczaj pomiędzy 2. a 5. rokiem życia.
• Powody jąkania nie są do końca znane. Nie ma jednej przyczyny i nie ma jednej prostej metody terapii jąkania. 81%dzieci jąkających się doświadcza dokuczania z powodu jąkania.
• Jąkanie u małych dzieci jest różnorodne i zmienne, może pojawiać się i zanikać. Częściej występuję u chłopców 4:1 • Terapia logopedyczna w przypadku jąkania u małych dzieci jest skuteczna.
•Wczesna interwencja logopedyczna z aktywnym udziałem rodziców przynosi poprawę.
źródło wiedzy: Fundacjahalo.pl Tarkowski Z., 1990, Terapia jąkania w wieku przedszkolnym, „Logopedia”, t. 17 Lisa A. Scott, The Florida State University Tłumaczenie: dr Katarzyna Węsierska, Uniwersytet Śląski Węsierska K., Jeziorczak B., 2011, Czy moje dziecko się jąka? Przewodnik dla rodziców małych dzieci, które mają problem z płynnym mówieniem, Centrum Logopedyczne, Katowice.