Zespół Szkolno - Przedszkolny w Jeżowie

Poniedziałek, 2024-05-20

Imieniny: Bazylego, Bernardyna

Wycieczka klas IV Kraków - Wieliczka

W dniach 10 – 11 czerwca 2019r. grupa uczniów klas IV uczestniczyła w wycieczce dwudniowej Kraków – Wieliczka.

Opiekę nad uczniami sprawowały panie: Jolanta Kruz – Zglińska, Iwona Stępniarek oraz Barbara Sawicka.

W pierwszy dniu wycieczki zwiedziliśmy OJCOWSKI  PARK  NARODOWY - najmniejszy ze wszystkich polskich parków narodowych. Utworzony w 1956 r. Położony tuż pod Krakowem.  Kryje nie­zwy­kłe bo­gac­two i mnóstwo atrakcji geo­lo­gicz­nych, przy­rod­ni­czych i kul­tu­ro­wych. Baj­ko­wość kra­jo­bra­zu - ka­nio­ny o urwi­stych ścia­nach, ster­czą­ce igły skalne.. Spo­tka­liśmy tu wy­so­kie, na kil­ka­dzie­siąt me­trów, skały o fan­ta­zyj­nych kształ­tach, wy­wie­rzy­ska i mnó­stwo ja­skiń  Podziwialiśmy  maczugę Herkulesa oraz Zamek w Pieskowej Skale.

Następnie przejechaliśmy do Krakowa, gdzie z przewodnikiem zwiedziliśmy:Wzgórze Wawelskie, Katedra na Wawelu z Kryptami Królewskimi i Zasłużonych Polaków, Krypta pary Prezydenckiej, Wieża z  Dzwonem Zygmuntowskim, Zamek Królewski z dziedzińcem arkadowym,  mury obronne, zobaczyliśmy smoka wawelskiego przeszliśmy spacerująć„Drogą Królewską”:  ulicą Kanonicza i Grodzką z kościołami: św. Andrzeja, św. Piotra i Pawła, O.O. Franciszkanów, Pałac Arcybiskupów do Collegium Maius– najstarszy zachowany budynek Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podziwialiśmy Rynek Główny z Wieżą Ratuszową - największy rynek średniowiecznej Europy, Sukiennice - "najstarszy supermarket", Kościół Mariacki, a także wysłuchaliśmy  hejnału mariackiego, zobaczyliśmy ulicę  Floriańską z Bramą Floriańską, Barbakan oraz Okno Papieskie.

Drugiego dnia wycieczki udaliśmy się do Wieliczki, gdzie podziwialiśmy  tężnie solankowe. Odbyliśmy pól godzinny spacer z terapią wziewną solankami. Nastepnie zwiedzaliśmy z przewodnikiem Kopalnię Soli.Przeszliśmy trasę turystyczną - Szybem Daniłowicza. Wykute w soli piękne komory, niesamowite podziemne jeziora, majestatyczne konstrukcje ciesielskie i unikalne solne rzeźby zachwyciły nas. Pokonaliśmy  3 kilometry krętych korytarzy, 800 schodów, aby zejść na głębokość 135 metrów pod ziemię. Na trasie zwiedzania podziwialiśmy  malownicze jeziorka solankowe, wykute w soli chodniki i komory, kaplice pełne rzeźb solnych, w tym najpiękniejszą z nich - Kaplicę św. Kingi. Zobaczyliśmy Muzeum Żup Krakowskich -w zespole kilkunastu komór mogliśmy obejrzeć oryginalne urządzenia i narzędzia górnicze służące w dawnych czasach do eksploatacji złoża, transportu soli, odwadniania, a także poznać historię warzelnictwa solnego w Polsce.

Wycieczkę zakończyliśmy wizytą w Mc Donaldzie. Zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi, wróciliśmy bezpiecznie pod szkołę, gdzie czekali na nas rodzice.