Zespół Szkolno - Przedszkolny w Jeżowie

95-047 Jeżów

ul. Wojska Polskiego 2

(46) 875-53-33

  • Kontakt

    Zespół Szkolno - Przedszkolny

    ul. Wojska Polskiego 2

    95-047 Jeżów

    Tel. 046 875 53 33

    Fax: 046 875 53 33

    e - mail: szkola-jezow@wp.pl

     

     

  • Lokalizacja

  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-05-09

    Imieniny: Grzegorza, Karoliny

  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 1666593
    • Do końca roku: 236 dni
    • Do wakacji: 43 dni

22 października Światowy Dzień Świadomości Jąkania

Wskazówki dla Nauczyciela.

Zaburzenia płynności mówienia dla wielu dzieci są dużym utrudnieniem w codziennym życiu.

Objawy niepłynności nie zawsze mijają samoistnie, dlatego ważna i potrzebna jest pomoc otoczenia. Poniżej znajdują się wskazówki, dzięki którym możesz wesprzeć swojego ucznia w przezwyciężaniu jąkania oraz innych problemów komunikacyjnych.

• Nie udzielaj rad typu: „zwolnij, weź głęboki oddech” lub „zrelaksuj się”. To tylko stresuje Twojego rozmówcę.

• Postaraj się nie dopowiadać słów za dziecko, nie wypowiadaj się za nie.

• W momentach niepłynnej mowy dziecka nie kończ za niego wypowiedzi. Zachowuj się naturalnie, cierpliwie.

• Stosuj pauzy w mówieniu. Będzie to dla niego świetnym przykładem, że kilkusekundowe przerwy pozwalają zebrać myśli, wziąć oddech, nawiązać kontakt wzrokowy.

• Staraj się mówić powoli, ale naturalnie. Sprzyja to dobrej komunikacji.

• Naucz dzieci wzajemnego słuchania i przestrzegania zasady wypowiadania się po kolei. Wszystkie dzieci, zwłaszcza te, które się jąkają lub po prostu stresują swoją wypowiedzią, łatwiej wypowiadają się, gdy słucha się ich z uwagą, nie przerywa.

• W przypadku kiedy objawy niepłynności są łagodne, wystarczy, że będziesz dobrym słuchaczem i rozmówcą.

• Nie stosuj presji czasowej w kontaktach z dzieckiem (bądź cierpliwy, nie ponaglaj).

• Skup się na treści jego wypowiedzi.

• Utrzymuj kontakt wzrokowy podczas rozmowy uczniem.

• Wymagaj tego samego zarówno od ucznia jąkającego się i z innymi problemami komunikacyjnymi, jak i od pozostałych. • Okazuj każdemu uczniowi, że słuchasz tego, ważne co mówi, a nie, jak mówi.

• Jeśli uczeń nie jest w stanie wypowiedzieć się słownie na forum klasy, uczestniczy w terapii jąkania, zaproponuj odpowiedź w formie pisemnej.

 

 źródło wiedzy: Fundacjahalo.pl Tarkowski Z., 1990, Terapia jąkania w wieku przedszkolnym, „Logopedia”, t. 17 Lisa A. Scott, The Florida State University Tłumaczenie: dr Katarzyna Węsierska, Uniwersytet Śląski Węsierska K., Jeziorczak B., 2011, Czy moje dziecko się jąka? Przewodnik dla rodziców małych dzieci, które mają problem z płynnym mówieniem, Centrum Logopedyczne, Katowice.

Autor: Magdalena Kryźba

Galeria zdjęć