"Moja wymarzona ekopracownia" przy Szkole Podstawowej w Jeżowie
INFORMACJA O DOFINANSOWANIU, ZE ŚRODKÓW
WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W ŁODZI,
ZADANIA W RAMACH KONKURSU
„MOJA WYMARZONA EKOPRACOWNIA”
Nazwa zadania: Zaplanowanie i utworzenie nowoczesnej pracowni ekologiczno – przyrodniczej „Moja wymarzona ekopracownia” przy Szkole Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Jeżowie.
Wartość ogólna zadania: 38 275,84 zł.
Wysokość oraz forma dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: dotacja w wysokości 25 772,84 zł obejmująca sfinansowanie zakupu wyposażenia ekopracowni.
Utworzenie pracowni zrealizowane przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach konkursu „Moja wymarzona ekopracownia” 2013 r.
ZAKRES PROJEKTU
Projekt „Moja wymarzona ekopracownia” przy Szkole Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Jeżowie obejmuje w swej treści zaplanowanie i utworzenie szkolnej pracowni ekologicznej przez wyposażenie jej w nowoczesne zaplecze techniczne i różnorodne środki dydaktyczne oraz stworzenie
i wdrożenie w określonym czasie programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu zasobów pracowni.
1. Wyposażenie ekopracowni dofinansowanej w ramach zadania „Moja wymarzona ekopracownia” przy Szkole Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Jeżowie obejmuje:
a) pomoce dydaktyczne związane bezpośrednio z edukacją ekologiczną:
- Mikroskopy;
- Szkiełka nakrywkowe;
- Preparaty mikroskopowe;
- Lupy szkolne;
- Filmy o tematyce przyrodniczej i ekologicznej;
- Programy multimedialne;
- Gry o tematyce ekologicznej i przyrodniczej;
- Mapy, plansze, symulatory m.in. obiegu wody w przyrodzie, zestawy doświadczalne;
- Książki i albumy.
b) wyposażenie pracowni:
- Krzesła komputerowe, regulowane – 21 sztuk;
- Stoliki uczniowskie regulowane – 13 sztuk;
- Krzesło uczniowskie regulowane – 26 sztuk;
- Biurko komputerowe – 5 sztuk;
- Żaluzje, rolety;
- Biurko oraz krzesło nauczycielskie;
- Wieszak na plansze;
- Stojak do map i plansz;
- Stojak na mapy;
- Tablica suchościeralna, ceramiczna.
c) sprzęt audio video, komputerowy, fotograficzny, urządzenia wielofunkcyjne:
- Tablica interaktywna;
- Projektor multimedialny;
- Zestaw komputerowy;
- Wizualizer;
- Urządzenia wielofunkcyjne;
- Zestaw nagłaśniający.
2. Cele programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu pracowni ekologicznej dofinansowanej w ramach zadania „Moja wymarzona ekopracownia” przy Szkole Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Jeżowie:
- Kształtowanie wrażliwości na problemy środowiska i poczucia odpowiedzialności za otaczające nas środowisko;
- Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie;
- Kształtowanie umiejętności kluczowych dotyczących rozumowania, wykorzystywania wiedzy w praktyce oraz korzystania z informacji.
3. Założenia programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu pracowni ekologicznej dofinansowanej w ramach zadania „Moja wymarzona ekopracownia” przy Szkole Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Jeżowie:
Program edukacji ekologicznej „Jesteśmy eko – pozytywni” w Szkole Podstawowej w Jeżowie jest kierowany do uczniów klas I – VI. Będzie realizowany na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej, zajęciach świetlicowych, lekcjach przyrody, informatyki, godzinach wychowawczych, zajęciach koła ekologicznego
i spotkaniach szkolnego koła LOP. Treści zawarte w programie mają na celu rozbudzanie zainteresowań ekologiczno –przyrodniczych oraz świadomą działalność na rzecz ochrony środowiska w najbliższym otoczeniu. Ponadto w ramach programu w szkole realizowana będzie edukacja uczniów w zakresie kształtowania środowiska przyrodniczego oraz nabywania umiejętności odpowiedzialnego stosowania nowoczesnych technologii w praktyce.
4. Procedury osiągania celów programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu pracowni ekologicznej dofinansowanej w ramach zadania „Moja wymarzona ekopracownia” przy Szkole Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Jeżowie
a) metody pracy:
- Obserwacje kierowane i spontaniczne;
- Doświadczenia i eksperymenty;
- Wystawy prac uczniowskich;
- Burze mózgów, giełdy pomysłów;
- Zabawy i gry dydaktyczne;
- Metody audiowizualne;
- Wywiady, ankiety;
- Pogadanki, dyskusje, prelekcje;
- Prezentacje multimedialne.
b) środki dydaktyczne:
- Wystawki tematyczne;
- Programy multimedialne;
- Filmy, nagrania DVD;
- Gry dydaktyczne;
- Albumy i czasopisma o tematyce ekologicznej;
- Tablice i plansze poglądowe;
- Mapy i atlasy;
- Zestawy do prowadzenia badań.
5. Obszary ewaluacji osiągnięć uczniów określane na podstawie programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu pracowni ekologicznej dofinansowanej w ramach zadania „Moja wymarzona ekopracownia” przy Szkole Podstawowej im. Bohaterów Września
1939 r. w Jeżowie:
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco oraz po zakończeniu jego realizacji. Wiadomości i umiejętności uczniów będą oceniane przez nauczycieli prowadzących zajęcia zgodnie z kryteriami zawartymi w Przedmiotowych Systemach Oceniania i Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
Propozycje kontroli i oceny uczniów:
- Obserwacja pracy uczniów na zajęciach;
- Udział i zaangażowanie uczniów w akcje ekologiczne;
- Wyniki zbiórki surowców wtórnych;
- Testy sprawdzające poziom opanowania wiadomości i umiejętności;
- Aktywny udział w konkursach i ich wyniki.
Więcej informacji na temat projektu „Moja wymarzona ekopracownia” oraz działalności Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Łodzi na stronie: